Mange, få, én

Forberedelse
  • Eleverne sidder på deres plads.
  • Hver elev har A6-sedler og skriveredskab (samt evt. en konvolut).
Opgave (1 min.) 
  • Eleverne skal forestille sig en tænkt situation
    (Fx at EU ikke findes og at eleverne skal opbygge et EU).
  • Underviseren kan præsentere en analogi
    (fx at "opgaven har ligheder med det at invitere til 18 års fødselsdag).
Brainstorm (4 min.)
  • Hver elev får 5 sedler og skriver et spørgsmål pr. seddel.
  • Spørgsmålene skal afklare hvordan opgaven bør løses
    (fx hvem skal med i samarejdet, hvad skal de samarbejde om, osv.).
  • Opgaven er individuel (eleverne må ikke tale sammen).
  • Underviseren kan stimulere elevernes iderigdom via billedstimuli.
  • Eleverne får ingen faglige input.
Valg af spørgsmål - par (4 min.)
  • Sedlerne indsamles, blandes og uddeles.
  • Eleverne danner par (à 2 elever).
  • Hvert par modtager 7-8 sedler og udvælger de 3 bedste spørgsmål.
  • Parrene kan forbedre de 3 valgte spørgsmål.
Valg af spørgsmål - gruppe (4 min.)
  • Kasserede spørgsmål indsamles.
  • De udvalgte sedler (ca. 45) indsamles, blandes og uddeles.
  • Der dannes grupper af 4 elever.
  • Hver gruppe modtager hver 6 spørgsmål og udvælger de tre bedste.
Elev svar
  • Grupperne besvarer deres 3 valgte spørgsmål (stadig uden faglige input).
  • Hver gruppe skriver deres 3 spørgsmål på tavlen.
  • Eleveren udpeger i fællesskab det mest stillede spørgsmål.
  • Eleverne giver deres svar på spørgsmålet.
Lærer svar
  • Underviseren præsenterer sine forberedte svar.
  • Underviserens svar sammenlignes med elevsvarene.
Procedure
  • Proceduren gentages til de 3-5 vigtigste spørgsmål er identificeret & besvaret.
Kilde/oprindelse ©
Aktiviteten er udviklet af InnoLab.

Du er selvfølgelig meget velkommen til at bruge aktiviteten i din undervisning, men indholdet må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden tilladelse.
InnoLab - udvikles af VIA Center for Undervisningsmidler - støttes af Fonden for Entreprenørskab og Tips og Lottomidlerne